بررسی تاریخچه هنر

بررسی تاریخچه هنر

دریافت

بررسی تاریخچه هنر دسته: هنر و گرافیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 58 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 112 هنر قدیم است به قدمت بشریت تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعداد ها و تواناییها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آنها می باشد آثار مكشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدنهای گوناگون و اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حكومت اجتماعی و وضع زندگی ویژة ملت هاست قیمت فایل فقط 17,600 تومان مقدمه هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعداد ها و تواناییها و اندیشه ها و پشتكار و پایداری و استقامت آنها می باشد… آثار مكشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدنهای گوناگون و اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حكومت اجتماعی و وضع زندگی ویژة ملت هاست. كتاب حاضر كه از ماقبل تاریخ آغاز شده و مطالب آن به وجهی فشرده به اوایل قرون وسطی پایان می پذیرد همانند سینمایی هنرهای مصور ملتهای: آشور، كلده، سومر، ایران، یونان، روم، هند و چین را از برابر نظر شما می گذراند و از تحول تمدنها و انگیزة نشیب و فراز آنها تا آنجا كه بر ما مكشوف و معلوم گشته است خواننده را آگاه می سازد. این كتاب به نیت تدریس در رشته باستان شناسی دانشكده ادبیات تهران ( كه از سال گذشته به برنامة دروس این رشته افزوده گشته است) فراهم آمده است… باستان شناسی مخصوصاً در كشورهایی مانند ایران كه تمدنی بزرگ و باستانی دارند رشتة بسیار مهم و سودمندی است، زیرا صرف نظر  از كشف آثار نبوغ نیاكان و دریافت راز مقاومت ها كه درنشیب و فرازهای زندگی و تماس با ملل مختلف به مرحلة بروز و ظهور رسیده است ( و موجب غرور ملی و تقویت نیروی روانی و سرافرازی باطنی نسل حاضر و آینده است)، از نظر حسن جریان زندگی و تماس با ملل مختلف گیتی و جلب سیاحان و رونق بازار اقتصاد كشور نیز اهمیت بسزایی دارد…. هر چه بیشتر بدین رشته توجه شود، بیشتر فرزندان این آب و خاك و اجد صلاحیت علمی برای كاوش و كشف می گردند و كشور را از متخصصان خارجی كه هرگز این علاقه و بی غرضی و اطلاع از آداب و رسوم محلی را ندارند بی نیاز می سازند. به سبب محدود بودن صفحات كتاب ارائه پاره ای تصاویر كه شرح آنها در مت آمده است، میسر نشد و از هر سبك و یا موضوعی فقط یك یا دو نمونه ارائه گشته است امیدوارم با « پرژكسیون» و تصاویر رنگین كه در دست تهیه است ( توأم با توضیح) رفع این نقصیه بشود. دیباچة آموزنده ای از بانو« هلن گاردنر» آمریكایی دربارة رسم و رنگ و فرم و تكنیك و ساخت هنرها جهت مزید دانش، دانشجویان به وسیلة دوست و همكار عزیزم « بانو دكتر سمیمن دانشور» ترجمه شده است كه  موجب تشكر است… مطالب این دیباچه در زمینه هنرهای عینی است و در امر ذهنی یا فلسفة هنر، و اینكه: هنر چیست؟ وارد بحث نشده است فقط با یك جمله كه: « هنر چیست، نمی دانیم: واقعیتی است كه در دست ماست» از بسط  مقال و تشریح مطلب و روشن شدن موضوع می گذرد… البته بحث بسیار پیچیده و بغرنجی است كه قرون متمادی روی آن اندیشه شده و هر فیلسوفی آنچه به عنوان نظریه اعلام كرده است یكی از وجوه این واقعیت است….در دو كتاب زیبا شناسی كه اینجانب تألیف  كرده ام  به عناوین مختلف از آن گفتگو شده است و چون تصور می كنم نپرداختن به این موضوع، جای خالی و ابهامی در كتاب حاضر باقی می گذارد، كوشش می كنم در همین مقام عصارة آراء و اندیشه های برخی از زیبا شناسان را كه تاكنون تدوین شده است تذكار نمایم: برونتیر می گوید: « هنر چیزی و زیبایی چیز دیگری است» گاستالا معتقد است: « هنر ساختة دست بشر است» زیبا شناسی می گوید: « بشر پیش از آنكه دانشمند باشد هنرمند بوده است، زیرا حكومت خیال مقدم بر حكومت عقل و تجربه است» زیباشناسی می گوید:« ساختة هنری محصول دانایی به وسیلة توانایی است» زیباشناسی می گوید:« هنر لذت و شوری است كه عینیت و موضوعیت یافته است» زیبا شناسی می گوید:« هنر فقط نمایش، یا تجسم نیست، بلكه گزارش و ترجمه ای از روح هنرمند است». زیبا شناسی می گوید:« هنرمند حقیقت نمی گردد، بلكه آن را خلق می كند». زیباشناسی می گوید:« هنر مضراب یا زخمه طبیعت و زندگی است كه بر تارهای عواطف و احساسات هنرمند نواخته می شود… از این رو همان طور كه طبیعت رنگارنگ، و زندگی گوناگون است، عواطف هنرمند و تأثیر هنر او در بیننده در اعصار و طبقات و زمانها و مكانهای مختلف نیز گوناگون می باشد». زیباشناسی می گوید: هنر زاییدة احوالیست كه مستقل از تجسس برای حقیقت و اخلاق و سود و یا تحریك غرایز حیوانی است. تن می گوید: « در زندگی جاری، اخلاق پادشاه است، ولی در قلمرو دانش و هنر، اخلاق را راهی نیست». نیچه می گوید:« تشبیه همواره لذت بخش است، ما نیز از هنر لذت می بریم، زیرار هنر یك نوع تشبیهی از جهان است». نیچه می گوید: هنر عبارت از فعالیت بشر به وسیلة اعلام و ابراز آرزوها برای یك زندگی عالی تر است. نیچه می گوید: هنر گل زندگی است – و هنر مند دوست واقعی بشر است كه این گل خوشبو را بدو هدیه می كند. نیچه می گوید: تعریف هنر خیلی بغرنج تر از آنست كه در یك جمله بگنجد شاید یك تعریف محكم آن اینست كه: « هنر بیان بلیغ ارزشهای (والور) تمام چیزهایی است كه مربوط به زندگی است ( منظور از ارزش یا والور جالب و جالبتر بودن است) و اجتماعی بودن هنر از همین رو است كه ارزشهای اجتماع را بیان می كند» نیچه می گوید: « در تحلیل هنر همواره چهار هدف عمده مورد نظر است: 1- فعالیت خلاقة هنرمند 2-  ساختة هنری 3- اقبال جامعه 4- ارتباط هنر با نظم جامعه» گوته می گوید : « هر هنر، می یابد مانند هر زندگی و هر كار، از پیشه كه لازمه اش تقلی داست آغاز گردد». شیللر می گوید: هنر مایة زندگی كردن نیست، بلكه وسیلة بازی بی شائبه است« با زیبا، جز بازی نباید كرد». شیلرر می گوید:« هنر دعوتی است بسوی سعادت» خوشبختانه كتابخانه ای در دسترسم نیست والا تعداد این مثالها افزونتر می شد وا حتمالاً موجب كسالت خواننده می گشت… از آنچه تذكار شد چنین نتیجه گرفته میشود كه در ابتدای امر، هنر معنای ساخت را داشته است و به تدریج هر چه ذوق آدمی لطیف تر گشته تجسس زیبایی با امر هنر بیشتر توأم شده است تا سرانجام زیبا و هنر تلفیق گشته اند كه به عنوان « سودای عرفانی و علو روحانی» تعبیر شده اند. دوران این تحول، بس دارز است و در پی آن تحول فلسفه ها می آید… برای زیبا شناس و فیلسوف، هر زمان واجد بازیهای فكری بی پایانی است كه به جای دور تسلسل می توان آنها را « مارپیچ یا منحنی های بی پایانی است تفكرات هنری» نام نهاد، زیرا هرگز مانند دایره بسته نمی شود وم پیوسته در تعالی است. مشكلات چونی و چرایی هنر، مانند خود هنر هر روز بغرنج تر می گردد شیوه ها یا مكتب ها یكدیگر را طرد می كنند- قواعد و اصول كهنه و فرتوت از میان می روند- مبتكر هر هنری دوستاران نوی و بوجود می آورد- كلمات كهنه می شوند، تغییر می كنند- ذوقیات تازه ای به ظهور می رسند- حیرت ندارد، مانند همه چیز زندگی است، انقلاب و سرعت عجیبی در كار است- صد هنرمند نابعه در فرانسه می شمارند كه سن آنان از حدود سی سال تجاوز نمی كند! دوستاران هنر آنان فراوانند و فریادهای تحسینشان بلند است…. زیباشناس و فیلسوف، تا می رود یكی را با دیگری قیاس كند اصل موضوع منتفی می شود….سال گذشته را در فرانسه گذراندم و دوستان هنری جدیدی یافتم، بحث و فحص و مطالعه كردم، سرانجام متوجه شدم: یا احساس تازه ای در جامعة جوان امروز پیدا شده كه من فاقد آن هستم، یا واقعاً این جامعه دچار تب سوزانی گشته است كه هذیان می گوید… می باید صبر كرد بحران بگذرد تا ببینیم چه باقی می ماند. برخی از خصیصه ها یا كاراكترهای هنرمند و دوستار مشترك هستند و پاره ای مقایر یكدیگرند چنان كه یك كار هنری برای سازنده اش امری است تحلیلی و برای بیننده امری است تركیبی- فلسفة جدید، آنچه مشترك میان هنرمند و دوستار هنر است به پنج قسمت تشخیص كرده است: 1- عمل افتراق: یعنی موردی كه وادار می كند ما امری از امور زندگانی را نادیده گرفته به فراموشی بسپاریم. 2- عمل تصفیه شهوات: شهواتی كه محل و امكان اجرا در زندگانی ندارند و به وسیلة هنر اطفاء می شوند. 3-  فعالیت تكنیكی: كه بیشتر مربوط به سازنده است و دوستار هنر بندرت از آن اطلاع دارد. 4-  عمل تكامل: كه از طریق اجرای آرمانها و آمال زندگی گام نهادن است. 5-  عمل افزوده: به لذتهای واقعی زندگی افزون است، خاصه برای آنان كه كم دارند، یعنی لذت هایی جدید ایجاد كردن كه به رایگان به دست آمده و تعلق به خود هنرمند است و از او سلب نمی گردد. در این پنج اصل، دوستار هنر با هنرمند شریك است( ولی به وجهی مبهم و اندكی سطحی ) یعنی با این تفاوت كه هنرمند قادر است خلق كند اما دوستار هنر قارد نیست. همچنین برای هنرمند خلاق نیازهایی روانی قائل شده اند: 1- نیاز به بقای اثر یا دوام روح آثار 2-  احتیاج به لذت، و فرار از ناملایمات و كسالتها 3-  نیاز به خلق آثاری جهت ارضای حس خود پسندی و منیت و تفاخر و نشان دادن قدرت و توانایی. 4-  احتیاج به عالم خلود، یعنی گریختن به جهانی آزاد و ایده آلی كه ماوراء گرفتاری های اجباری زندگی است. 5-  لذت مسبب بودن: این لذت در تمام افراد چه كوچك و چه بزرگ و حتی در حیوانات مشاهده می شود و صرف نظر از هنر، در تمام امور زندگی یك صفت بارزی است …. بقول، لسینگ: بشر، در هر تحریك شدید، قوای خود را بیش از آنچه كه هست تصور می كند شعف قدرت،‌و لذت فتح ( كه مسبب جنگهاست) از همین رو است. ملاحظه می فرمایید كه ما نیز سرانجام به نتیجه نهایی یا مثبتی نرسیدیم….منتهی، كاری كه شد شاید این باشد كه اندكی ذهن شما را روشن كرده و موجبات تفكر بیشتری را در این امور فراهم ساخته باشد. در خاتمه باید بگوییم كه ممكن است در تحلیل اوضاع تاریخی و جغرافیایی و مذهبی و فلسفی كشورهایی كه ذكر هنرشان در این كتاب آمده است و همچنین در كوششی كه جهت نشان دادن تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد هر كشوری در هنرهای آنان مبذول داشته ام چنانكه باید توفیق نیافته باشم و حتی خطاها و لغزشهایی نیز مشاهده شود ولی چون برای اولین بار چنین كتابی به زبان فارسی انتشار می یابد امید دارم همكاران گرامی و صاحبنظران و منتقدان بر اینجانب منت نهند و از نادرستی ها مرا آگاه فرمایند تا در چاپ آینده و یا در جلد دوم تصحیح گردد. دیباچه فرم های هنر دیباچة حاضر از كتاب « هنر در طول قرون The art through the ages تألیف: خانم هلن گاردنر  Helen Gardner نویسندة نامدار آمریكایی ترجمه شده است. جوهر هنر: هنر چیست؟  نمی دانم….. جوهر اصلی این پدیدة اسرار آمیز و وصف ناپذیر ما را حیران می سازد. اما در عین حال بطور قطع و یقین می دانیم كه از قدیمترین زمانها تاكنون افراد بشر تجارب فردی و خصوصی خود را به صور مجسمی منعكس ساخته اند كه ما آنها را آثار هنری می نامیم…. و ضمناً می دانیم كه هنر در زندگی بشر، اصلی اساسی است. اگر از ما آثار معماری، نقاشی، كاشی سازی، موسیقی، شعر و نمایش و رقص را باز گیرند چه نوع زندگانی ما خواهد گشت؟ آثار هنری همواره موجود بوده و جاودانه وجود خواهند داشت و برای سعادت بشری اصلی اساسی بشمار می روند…آثار هنری تجارب انسانی هستند كه شكل به خود گرفته اند و ما از دریچة حواسمان بدانها می نگریم و لذت می بریم ما نقاشی و رقص را با چشم می بینیم، ادبیات را با گوش می شنویم و هم با دیده می نگریم، موسیقی را استماع می كنیم، نقشی بر سنگ یا بر سطحی فلزی یا گلی را با دست لمس می كنیم و نرمی مخمل یا ابریشم را بمدد حس لامسه احساس می كنیم، لكن راه هنر به همین سادگی نیست… تأثیرات حسی ما به عكس العمل های احساسی منجر می شود. و ذكاء ما به عقل می انجامد و سرانجام، احساس و ذكاوت ما به مرحلة ادراك منتهی می گردد. این ادراك چگونه حاصل می شود؟ فرمولی قطعی و صریح موجود نیست كه ادراك هنری را روشن كند. پیچیدگی یا تعقید پدیده ای كه هنر نام دارد در آنست كه از نظرهای گوناگون مورد بحث قرار می گیرد و هیچیك از این نظرها را بر دیگری برتری نیست- هر كس در برابر یك اثر هنری از نقطه نظر خود، نقطه نظری كه عادت و اخلاق و روحیة شخصی او در آن دخالت دارد، قضاوت می كند و این قضاوت با قضاوت دیگری كه دید خاص و متفاوتی دارد بی شك دیگرگون خواهد بود- در نقد هنری مهم این است كه نقاد از تمام نقطه نظرها، هنر را مورد مطالعه قرار دهد، و این چنین ادراكی ذكاوتمندانه و غنی خواهد بود. بنابراین در مطالعة یك اثر هنری می باید اصول زیر را در نظر داشت: باید دانست كه یك اثر هنری عبارت از شكل یا فرمی است كه هنرمندی آفریده است… این اثر بر اساس قواعد زمان و مكان و تمدنی خاص بنا شده است، دارای موضوع و محتوی می باشد و معمولاً خدفی را شامل است. بهتر است در این اصول تعمق و موشكافی كنیم: هنری واجد فرمی است، یعنی دارای ساختمانی سرشار از زندگی است كه به مجموعة هم آهنگی منتهی شده اسسست، این ساختمان اصیل باعث می شود كه اثر هنری از اشیاء دیگر تمیز داده می شود… – این اثر راچه كسی آفریده است؟- هنرمند.- پس، هنر عبارت می شود از تجسم یك تجربة انسانی- و هنرمند هم كسی است كه از میان تجارب زندگی خود موادی بر می گزیند، آنها را می آراید، یا می پیراید و بدانها شكل می بخشد» ( توماس مونرو Thomas Munro  ) بنابراین خلق آثار هنری فعالیتی است تركیبی یعنی عبارتست از انتخاب مواد و بهم پیوستن آنها بوجهی كه مجموعه ای كامل از آن به دست آید. اگر این مجموعه دارای آن خاصیت نامحسوس «وحدت» باشد. اگر زندگی درونی در آن بدر بخش. هنرمند در خلق اثر خود توفیق یافته است. « تنها همین خاصیت نامحسوس است كه اهمیت دارد» (لاورنس  D.H.Lawrence  ) – یك اثر هنری ممكن است از نظر تكنیك قابل انتقاد باشد و درعین حال عاری از حیات هم جلوه كند، اما وجود همین خاصیت درونی، و نامحسوس، آنرا مافوق انتقاد قرار دهد..، این گفته كه از چینی ها ست مؤید این ادعاست: « اگر نقاشی بخواهد نقش ببری را با مهارت ترسیم نماید، در صورتی موفق می شود كه در درون خویش احساس كند كه خود به توانایی و قدرت ببری می باشد» بیننده و منقد هنری، یك اثر هنری را از جهت مخالفی و را نقطة نظر هنرمند مشاهده می كند. یعنی از نظر تحلیلی می نگرد نه از نظر تركیبی …به بیان دیگر تماشاچی، اثر تمام تمام شده، و شكل و فرم كامل را مشاهده می كند اما منقد می كوشد در بیابد كه هنرمند چگونه مواد را بهم پیوسته است تا اثر كاملی را كه اینك در برابر اوست بوجود آورده است… هر چند مشكل است كه بیننده عین تجربة هنرمند را از دریچة اثر هنری او بیازماید، اما منقد اثر هنری، به این تجریه بی حد نزدیك می گردد و در اثر ممارست به جایی می رسد كه عین احساس درونی ، یعنی جوهر و اصل روحی و نا محسوس هنر را درك می كند. گفتم: یك اثر هنری شكلی است كه به وسیلة هنرمند از تجربة انسانی او ترسیم یافته است، اینك اضافه می كنیم: كه ریشه و زمینة این اثر در تمدن ملتی است كه هنرمند از آن بر خاسته است. هنر در زمان وجود دارد و وابسته به زمان است- نیروهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی در هنر تأثیر شگرف دارند… از این نظرها كه به هنر بنگریم، می بینیم هر فرمی در هر زمانی گویای سبكی است و سبك عبارتست از راه و رسمی معین، در زمانی كه اثر هنری بوجود آمده است- سبك راه و رسمی است كه تمام آثار هنری را در یك زمان، به رنگی خاص می آراید، رنگی كه خاص زمان معین و خاصیت رنگی همان زمان است… معماری، نقاشی، مجسمه سازی، سفال سازی و فلز كاری- ادبیات، موسیقی،‌ نمایش و خلاصه تمام مظاهر هنری یك عهد به رنگ زمان همان عهد رنگ آمیزی شده اند….. به طوری كه هر هنر در هر زمان بیان كنندة هنر دیگر همان زمان است، سبك نیز بسمان زمان، هرگز ساكن و ثابت نیست، بلكه گذر است… نطفة سبكی تكوین می یابد،‌ سپس به بلوغ می رسد، و آنگاه می پژمرد و زوال می یابد…. بنابراین ممكن است یك اثر هنری از سبك زمان خود پیروی كند، ممكن است یك اثر هنری انقلابی باشد و هنرمند چنین اثری دیده به آینده داشته باشد، به آزمایش بپردازد، مواد تازه ای را كه سروش سبك نوی است در اثر خود بگنجاند. همچنین گفتیم: هر اثر هنری دارای محتوی است، حتی آثاری نظیر ماسكها، سفالها و نقشهای مجرد یا هندسی. پارچه ها و كوزه ها و كاشیها كه در بادی امر بنظر تزینی می آیند، ممكن است واجد یك معنای انسانی عمیق باشند….. محتوی هر اثر هنری، ارتباط مستقیمی به زمان آفرینش آن اثر دارد… تصادفی نیست كه نقاشان عهد رنسانس این همه تصویر از حضرت مریم نقش كرده اند، و هم چنین اتفاقی نیست كه نقاشان مدرن متوجه طبیعت جاندار شده اند و به نقش های مجرد و یا تزیینی صرف، توجه یافته اند و چینی ها در منظره سازی طریق كمال را پیموده اند،  و نیز تصادفی نیست كه نقش های روی آثار برنزی چین قدیم، و یا سفالهای سرخ پوشان بومی امریكا، این همه باد و باران را منعكس می سازد، و یا نقش اصلی حجاریهای مایان ها مارپردار، و یوزپلنگ می باشد. بنابراین، هدف هنر، خود موضوع مهمی است كه باید مورد مطالعه قرار بگیرد، به اغلب احتمال بسیار از آثار هنری به خاطر مقاصد و هدفهای معین بوجو آمده اند، شك نیست وقتی دیدار كننده ای پا به موزه ای می گذارد، متوجه این هدفها نمی شود، زیرا موزه انبان ذخیره ایست مصنوعی كه در آن، اشیا، از زمان و مكان اصلی خود بسی دور مانده اند، اما اگر این اشیاء را تك تك مورد مطالعه قرار بدهیم و زمان و مبدأ آنها را در نظر آوریم، علت خلق آنها و همچنین سبب فرم خاصشان روشن می گردد، و در می یابیم كه لباس ها و مجسمه ها مناسب بناهای خاصی بوجود آمده بوده اند. قالی ها برای كاخهای عظیمی بافته شده بوده اند، كوزه های هندی جهت حمل آب در دشتهای خشك به این شكل در آمده بوده اند، و صراحی های چینی بدان سبب بلند و باریك ساخته شده بوده اند كه در مراسم پرستش در گذشتگان از می مالامال گردند…. هدف معماری، معمولاً به سهولت دریافته می شود. اما باید دانست كه بسیاری از نقش ها، مجسمه ها، تزیین ها، سفالها و فلز كاری ها هم بسان معماری، برای هدفی بوجود آمده اند. بنیاد شكل( یا جوهر فرم) از میان این همه موارد قابل مطالعه در هنر، بهتر است ابتدا به سراغ شكل یا فرم برویم و از چگونگی این دیدار سخن بگوییم. فرم یا شكل، عبارت از مجموعه ای واحد و كامل و زنده ( ارگانیك) است- تركیب عناصری است كه مجموعه ای را بوجود آورده است. روش و سبكی است كه هم آهنگی میان این عناصر برقرار كرده است، خلاصه عاملی است كه شخصیت ممتاز و یگانه ای به مجموعه بخشیده است. مراد،‌ از لفظ زنده، یا ( ارگانیك) بر حسب « فرهنگ وبستر » چنین است: « زنده، یعنی واجد بودن ساختمانی كامل و قابل مقایسه با بدن آدمی – یعنی اجزایی كه مجموعة واحدی را تشكیل داده اند- یعنی اجزایی كه هم با یكدیگر و هم با مجموع متناسب هستند»- مراد ما از ساختمان ( مطابق فرهنگ یاد شده) چنین است: « ساختمان، یعنی انچه بنا شده است، یعنی نظم اسقرار یافته میان قسمتهای مختلف بدن یا یك شیئی»… این بوده معنای ظاهری مفهوم وسیع فرم…. لیكن چینی ها ضرب المثلی دارند كه بسیار معروف است، می گویند: « باید به گوش جان شنید، و آنچه شنید دید» آقای پریستلی. می گوید: « این گفتة چستر تون بس حكیمانه است: فرق است میان مرد مشتاقی كه كتابی را از سر اشتیاق می خواند با مرد خسته ای كه در جستجوی كتابی است تا برای امرار وقت و مشغولیت بخواند».- خواندن كتابی، استماع آهنگی، تماشای تصویری، می باید با نهایت تمركز قوای ذهنی و به كمك احساس و ذوق صورت بگیرد. وقتی به استماع یك قطعه موسیقی مشغول هستید، اصواتی به گوشتان می خورد كه گاه هم آهنكگ و گاه در هم به نظر می آیند و ممكن است موجب تحریك حس شادی یا غم شما بشوند: اگر به همین اكتفا كنید به كمترین حد لطافت آن قطعه پی برده اید- ولی باید گفت: ادراك لطافتی تا این حد ناقص،موسیقی شناسی نامیده نمی شود…شاید نا آشنایی یا تنبلی سبب این عدم ادراك است…. در صورتی كه اگر به عكس، به دقت گوش فرا دهید تا جایی كه نغمه ای از آن قطعه را به ذهن بسپارید، و همین نوا را گاه در مایة اصلی خود و گاه در مایه ای دیگر بشنوید و تغییر مایه را تشخیص بدهید و مخصوصاً در بیابیدكه خاصیت هر نوایی در هر سازی متفاوتست، و این نكات را در سراسر قطعه دنبال كنید و از هیچ چیز حتی اگر جزیی هم باشد غفلت نورزید و در ضمن این پیروی، پیوستگی نغمات را ادراك كنید و تكرار نغمه ها و مدگردیهای قطعه و تغییر و زنها و حركات را دریابید، در این صورت اول را در راه شناختن موسیقی برداشته اید. یك اثر ادبی نیز بسان یك قطعه موسیقی است. نویسنده، از كلمات مدد می گیرد، كلمات را با هم تركیب می كند تا جمله ها بوجود آیند، و جمله ها عبارات را تشكیل می دهند- با تكرا، تنوع، و بهم آمیختگی كلمات و ایجاد تحرك، نویسنده اثر خود ر اقدم به قدم جلو می برد تا به اوج برساند… و بدینوسیله نمونه ای ابداع می كند كه نه تنها واجد محتوی و مضمون است بلكه به علت نبوغ و مهارت خاص نویسنده، محرك نیز هست و می تواند عكس العملی احساسی در خواننده ایجاد كند، همین مهارت است كه باعث میشود مضمون، زنده و محرك گردد، زندگی و تحركی كه فقط مرهون كلمات و معنای آنها نیست.. بنابراین: نه موسیقی یك سلسله اصوات پی در پی است و نه ادبیات سیل كلمات ردیف شده می باشد……مهم  در ادبیات و موسیقی ارتباط و كمال تناسب اصوات و كلمات می باشد. قیمت فایل فقط 17,600 تومان برچسب ها : فرم های هنر , بررسی تاریخچه هنر , استعداد ها و تواناییها و اندیشه ها

  • پاورپوینت مطالعات اقامتی هتل

    پاورپوینت مطالعات اقامتی هتل دریافت پاورپوینت مطالعات اقامتی هتل دسته: گردشگری و توریسم بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 8462 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 66 هتل پلان هتل‌ها متغیرهای طراحی طرح اتاق خوابها خصوصیات مهمانان هتلترکیب انواع اتاق خواب‌هاانواع…

  • پاورپوینت سیر تحول در برنامه‌های مرمت بافت تاریخی

    پاورپوینت سیر تحول در برنامه‌های مرمت بافت تاریخی دریافت پاورپوینت سیر تحول در برنامه‌های مرمت بافت تاریخی دسته: پاورپوینت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 8382 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 29 پاورپوینت قابل ویرایش 29 اسلایدی با طراحی عالی…

  • پاورپوینت منابع تغذیه بدون وقفه

    پاورپوینت منابع تغذیه بدون وقفه دریافت پاورپوینت منابع تغذیه بدون وقفه دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 706 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 23 UPSهای کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق…

  • پاورپوینت ایمنی فردی در کارگاه های ساختمانی در 37 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور کامل و جامع همراه

    پاورپوینت ایمنی فردی در کارگاه های ساختمانی در 37 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور کامل و جامع همراه دریافت پاورپوینت ایمنی فردی در کارگاه های ساختمانی در 37 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور کامل و جامع همراه دسته:…

  • گزارش كارآموزی ماشین بافندگی پروژکتایل در شركت فنی و حرفه ای

    گزارش كارآموزی ماشین بافندگی پروژکتایل در شركت فنی و حرفه ای دریافت گزارش كارآموزی ماشین بافندگی پروژکتایل در شركت فنی و حرفه ای دسته: گزارش کارآموزی و کارورزی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 1358 کیلوبایت تعداد صفحات فایل:…

  • پاورپوینت پمپ های هیدرولیكی

    پاورپوینت پمپ های هیدرولیكی دریافت پاورپوینت پمپ های هیدرولیكی دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 909 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 31 پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک انرژی مکانیکی را که توسط موتورهای الکتریکی قیمت فایل فقط…

  • پاورپوینت مفاهیم حسابرسی (فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی تالیف حساس یگانه)

    پاورپوینت مفاهیم حسابرسی (فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی تالیف حساس یگانه) دریافت پاورپوینت مفاهیم حسابرسی (فصل هشتم کتاب فلسفه حسابرسی تالیف حساس یگانه) دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 1469 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 38 دانلود پاورپوینت…

  • مجموعه راهنماهای برقراری سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست

    مجموعه راهنماهای برقراری سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست دریافت مجموعه راهنماهای برقراری سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست دسته: صنایع نفت و گاز بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 55 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 30 مجموعه…

  • معماری دوره هخامنشیان

    معماری دوره هخامنشیان دریافت معماری دوره هخامنشیان دسته: عمران بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 66 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 31 معماری دوره هخامنشیان در حدود 560 سال پیش از میلاد که دو دولت نیرومند آریایییعنی ماد و پارس…

  • پاورپوینت مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری (فصل سوم کتاب بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها تألیف شهنام طاهری)

    پاورپوینت مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری (فصل سوم کتاب بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها تألیف شهنام طاهری) دریافت پاورپوینت مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری (فصل سوم کتاب بهره وری و تجزیه و…

  • نقشه کاربری اراضی استان چهار محال و بختیاری

    نقشه کاربری اراضی استان چهار محال و بختیاری دریافت نقشه کاربری اراضی استان چهار محال و بختیاری این شیپ فایل، انواع کاربری اراضی استان چهار محال و بختیاری را نشان می دهد برای تهیه ی نقشه کاربری اراضی منطقه مورد…

  • بررسی آمار اختلالات بدنی

    بررسی آمار اختلالات بدنی دریافت بررسی آمار اختلالات بدنی دسته: آمار بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 4747 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 120 بررسی آمار اختلالات بدنی قیمت فایل فقط 16,500 تومان بررسی آمار - اختلالات بدنی چكیده گرایش…

  • استاندارد حسابداری شماره 4 ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی

    استاندارد حسابداری شماره 4 ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی دریافت استاندارد حسابداری شماره 4 ذخایر، بدهیهای احتمالی و داراییهای احتمالی دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 31 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 8 استاندارد حسابداری شماره 4…

  • ساختار ACT

    ساختار ACT دریافت ساختار ACT ساختار ACT دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 165 فرمت فایل pdf حجم فایل 534 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 15 9,900 تومان ساختارACT مشخصات « ساختار ACT » روایی و پایایی: دارد خرده مقیاس…

  • کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS - ایمنی درانتقال

    کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS - ایمنی درانتقال دریافت کاراموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS - ایمنی درانتقال دسته: صنایع نفت و گاز بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 37 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 43 پستها یكی از قسمتهای مهم…

  • تحقیق در مورد اسطوره ها 25 ص

    تحقیق در مورد اسطوره ها 25 ص دریافت تحقیق در مورد اسطوره ها 25 ص دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 30 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 25 تحقیق در مورد اسطوره ها 25 صاسطوره ها 25…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار دریافت مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 427 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 40 مبانی نظری و پیشینه تحقیق صنعت نرم افزار…

  • معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه

    معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه دریافت معماری اسلامی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه تحقیق از تحقیق های معماری اسلامی فایل ورد 43 صفحه (متن عکس) دسته بندی معماری بازدید ها 182 فرمت فایل docx حجم فایل…

  • تحقیق طرح کارآفرینی تولید باند و گاز پزشکی

    تحقیق طرح کارآفرینی تولید باند و گاز پزشکی دریافت تحقیق طرح کارآفرینی تولید باند و گاز پزشکی تحقیق طرح کارآفرینی تولید باند و گاز پزشکی در 30 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf) دسته بندی طرح های توجیهی و کارآفرینی بازدید…

  • تحقیق با موضوع ترمز مغناطیسی

    تحقیق با موضوع ترمز مغناطیسی دریافت تحقیق با موضوع ترمز مغناطیسی دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 144 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 22 تحقیق با موضوع ترمز مغناطیسی 22صفحه قالب ورد قابل ویرایش قیمت فایل فقط 18,700…

  • دانلود الکترونیک و برق - تهران

    دانلود الکترونیک و برق - تهران دریافت دانلود الکترونیک و برق - تهران دسته: برق بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 32 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 13 دانلود الکترونیک و برق تهران تحقیق الکترونیک و برق تهران مقاله الکترونیک…

  • تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه

    تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه دریافت تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 35 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 25…

  • مبانی نظری سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی دریافت مبانی نظری سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی مبانی نظری سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی دسته بندی علوم انسانی بازدید ها 73 فرمت فایل docx حجم فایل 40 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 25 20,900 تومان…

  • فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات ساختمان آپارتمان 4 طبقه روی پیلوت با مبلمان کامل قابل ویرایش

    فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات ساختمان آپارتمان 4 طبقه روی پیلوت با مبلمان کامل قابل ویرایش دریافت فایل اتوکد پلان معماری تیپ طبقات ساختمان آپارتمان 4 طبقه روی پیلوت با مبلمان کامل قابل ویرایش نام فایل پلان معماری فرمت…

  • مقاله سموم سیانوباكتریایی

    مقاله سموم سیانوباكتریایی دریافت مقاله سموم سیانوباكتریایی دسته: محیط زیست بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 100 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 96 مقاله سموم سیانوباكتریایی قیمت فایل فقط 12,100 تومان مقاله سموم سیانوباكتریایی فهرست مطالب عنوان صفحه چكیده مقدمه…

  • سیستم انتقال قدرت دو کلاچه CVT

    سیستم انتقال قدرت دو کلاچه CVT دریافت سیستم انتقال قدرت دو کلاچه CVT دسته: مکانیک بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 2469 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 15 این محصول پاورپوینتی در مورد سیستم انتقال قدرت دو کلاچه CVT می…

  • فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پژوهش

    فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پژوهش دریافت فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پژوهش دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 122 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 46 فصل دوم مبانی نظری و ادبیات پژوهش 46 صفحه…

  • تحقیق کارآفرینی شرکت فناوری اطلاعات

    تحقیق کارآفرینی شرکت فناوری اطلاعات دریافت تحقیق کارآفرینی شرکت فناوری اطلاعات تحقیق کارآفرینی شرکت فناوری اطلاعات در 43 صفحه ورد قابل ویرایش دسته بندی طرح های توجیهی و کارآفرینی بازدید ها 14 فرمت فایل doc حجم فایل 136 کیلو بایت…

  • آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی

    آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی دریافت آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی دسته: صنعتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 7006 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 41 آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی قیمت فایل فقط 7,700 تومان آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی قیمت فایل فقط 7,700 تومان برچسب ها : آموزش_کابینت_سازی_به_روش_ایرانی

  • پاورپوینت فصل ششم تئوری حسابداری جلد اول تالیف: دکتر رضا شباهنگ

    پاورپوینت فصل ششم تئوری حسابداری جلد اول تالیف: دکتر رضا شباهنگ دریافت پاورپوینت فصل ششم تئوری حسابداری جلد اول تالیف: دکتر رضا شباهنگ دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 64 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 26 دانلود پاورپوینت…

  • شیپ فایل بخشهای شهرستان بوکان

    شیپ فایل بخشهای شهرستان بوکان دریافت شیپ فایل بخشهای شهرستان بوکان دانلود نقشه بخشهای شهرستان بوکان (واقع در استان آذربایجان غربی) در جدول توصیفی این شیپ فایل موارد زیر موجود استنام هر بخشنام قسمت مرکزی هر بخشمساحت و محیط هر…

  • مقاله اقتصاد خرد

    مقاله اقتصاد خرد دریافت مقاله اقتصاد خرد دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 13 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 16 مقاله اقتصاد خرد قیمت فایل فقط 7,700 تومان *مقاله اقتصاد خرد* مقدمه : كتاب آنجلو آنجلو پولوس را…

  • پاورپوینت inc card (کارت شبکه)

    پاورپوینت inc card (کارت شبکه) دریافت پاورپوینت inc card (کارت شبکه) دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 343 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 34 پروژه برای درس شیوه ارائه مطالب قیمت فایل فقط 16,500 تومان پروژه…

  • مقاله با عنوان بتن خود-تراکم

    مقاله با عنوان بتن خود-تراکم دریافت مقاله با عنوان بتن خود-تراکم نویسنده Masahiro OUCHI دسته بندی ساختمان بازدید ها 107 فرمت فایل pdf حجم فایل 2.513 مگا بایت تعداد صفحات فایل 22 19,800 تومان بتن خود-تراکم   خلاصه بتن خود-تراکم…

  • مبانی نظری و پیشینه رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی

    مبانی نظری و پیشینه رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دریافت مبانی نظری و پیشینه رابطه سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل:…