مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

دریافت

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی
علوم انسانی
بازدید ها

21
فرمت فایل

docx
حجم فایل

148 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

56

20,900 تومان
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA) نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از متن مبانی نظری مقدمه    92-1 بخش اول: مقدمات    102-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن    102-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن    122-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی    132-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی    152-2-1 روش تدریس سخنرانی    162-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ    172-2-3 روش تدریس حل مسئله    182-2-4 روش تدریس مباحثه    192-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی    202-3-1 تعریف تدریس مشارکتی    212-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی    232-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی    262-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی    272-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی    282-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی    302-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی    312-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی    312-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی    442-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی    472-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران    472-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور    47مقدمهدر این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.  2-1 قسمت اول: مقدمات2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آنبا شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است. 2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است. 3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند. 4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26). با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آننظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مقدمه……………………………………….. 9 2-1 بخش اول: مقدمات…………………………… 10      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. 10 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. 12 2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… 13 2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. 15 2-2-1 روش تدریس سخنرانی……………………….. 16 2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. 17 2-2-3 روش تدریس حل مسئله………………………. 18 2-2-4 روش تدریس مباحثه………………………… 19 2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. 20 2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی……………………… 21 2-3-2 اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. 23 2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… 26 2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. 27 2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. 28 2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. 30 2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. 31 2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… 31 2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. 44 2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. 47 2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. 47 2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. 47             مقدمه در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است. 2-1 قسمت اول: مقدمات      2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[1]، 2005). قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده     و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[2]؛ به نقل از نصر و همكاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی. 1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.       2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.       3- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.       4- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، 1387: 26).   با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، 1374). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، 1385: 3). 2-1-2 تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، 1384). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، 1377: 2). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود. [1]. Johnstone [2]. Ronsom  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آندوره‌های تحصیلات تكمیلیروش‌های تدریسروش تدریس مشاركتینقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

  • دانلود ترجمه درس 6 زبان انگلیسی عمومی No Smoking

    دانلود ترجمه درس 6 زبان انگلیسی عمومی No Smoking دریافت دانلود ترجمه درس 6 زبان انگلیسی عمومی No Smoking دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 16 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 6 دانلودترجمه درس 6…

  • مدل آماده قایق در سالیدورک

    مدل آماده قایق در سالیدورک دریافت مدل آماده قایق در سالیدورک دسته: فنی و مهندسی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 30761 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 دانلود فایل آماده قایق در سالیدورک قیمت فایل فقط 7,700 تومان این…

  • تحقیق انواع سیستم های بارکدینگ

    تحقیق انواع سیستم های بارکدینگ دریافت تحقیق انواع سیستم های بارکدینگ دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 2 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 332 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 65 درمیان انواع سیستمهای شناسایی خودكار ، تكنولوژی باركد جزء ساده ترین ها…

  • کشت هیدروپونیک و خیار گلخانه ای

    کشت هیدروپونیک و خیار گلخانه ای دریافت کشت هیدروپونیک و خیار گلخانه ای کشت هیدروپونیک و خیار گلخانه ای دسته بندی کشاورزی بازدید ها 184 فرمت فایل doc حجم فایل 95 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 47 16,500 تومان کشت…

  • تحقیق پنیر پروسس و جانشینها یا محصولات پنیری بدلی

    تحقیق پنیر پروسس و جانشینها یا محصولات پنیری بدلی دریافت تحقیق پنیر پروسس و جانشینها یا محصولات پنیری بدلی مقدمه فرآورده ها محصولات در این گروه از محصولات پنیری با پنیرهای طبیعی متفاوت است به این صورت که آنها به…

  • 34 دکوراسیون اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب به رنگ سفید

    34 دکوراسیون اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب به رنگ سفید دریافت 34 دکوراسیون اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب به رنگ سفید دسته: معماری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 2281 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 24 34 دکوراسیون…

  • دانلود شیپ فایل خطوط هم تبخیر حوضه آبریز فلات مرکزی

    دانلود شیپ فایل خطوط هم تبخیر حوضه آبریز فلات مرکزی دریافت دانلود شیپ فایل خطوط هم تبخیر حوضه آبریز فلات مرکزی نقشه هم تبخیر حوضه آبریز فلات مرکزی منابع آبی کشور به 6 حوضه ی آبریز اصلی تقسیم می شوند…

  • مقاله و پژوهش شرح دستگاه آنالایزر

    مقاله و پژوهش شرح دستگاه آنالایزر دریافت مقاله و پژوهش شرح دستگاه آنالایزر ساخت دستگاه آنالایزر (VCA005) تنها گامی در بهینه سازی مصرف انرژی می باشد ، این دستگاه با آنالیز كامل از مصـرف انرژی نموداری بصورت ماكزیمم و مینیمم…

  • فوتوشاپ (استفاده از ویژگی File Browser)

    فوتوشاپ (استفاده از ویژگی File Browser) دریافت فوتوشاپ (استفاده از ویژگی File Browser) دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 443 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 22 ویژگی جدید مرورگر فایل File Browser به شما اجازه میدهد…

  • تایمر

    تایمر دریافت تایمر برنامه تایمر به زبان سی شارپ دسته بندی سی شارپ | # C بازدید ها 210 فرمت فایل rar حجم فایل 66 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 1 8,800 تومان   فایل مربوط حاوی برنامه ای به…

  • دانلود تحقیق زندگانی حضرت محمد

    دانلود تحقیق زندگانی حضرت محمد دریافت دانلود تحقیق زندگانی حضرت محمد دسته: معارف اسلامی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 28 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 38 محمد (ص) از فساد اخلاق جامعه و اختلاف طبقاتی و استغراق مردم در…

  • رابطه متقابل شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک

    رابطه متقابل شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک دریافت رابطه متقابل شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک چكیده امروزه با ورود به هزاره سوم و شروع عصر مجازی و با قدم نهادن به حیطه نانو تكنولوژی و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات،…

  • طرح لایه باز عرقیات گیاهی عرق بابونه (Psd)

    طرح لایه باز عرقیات گیاهی عرق بابونه (Psd) دریافت طرح لایه باز عرقیات گیاهی عرق بابونه (Psd) دسته: فایل های لایه باز و PSD بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 6341 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 1 طرح لایه باز…

  • مقاله تكنیكهای تحلیلی

    مقاله تكنیكهای تحلیلی دریافت مقاله تكنیكهای تحلیلی دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 22 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 41 مقاله تكنیكهای تحلیلی قیمت فایل فقط 9,900 تومان مقاله تكنیكهای تحلیلی كلمة ً تجزیه و تحلیل ً یكی…

  • تحقیق بررسی نقش مدیریت راهبردی در پیشبرد راهبردهای کارکردی در شهرداری شهرستان ممسنی

    تحقیق بررسی نقش مدیریت راهبردی در پیشبرد راهبردهای کارکردی در شهرداری شهرستان ممسنی دریافت تحقیق بررسی نقش مدیریت راهبردی در پیشبرد راهبردهای کارکردی در شهرداری شهرستان ممسنی تحقیق کامل و عالی بررسی نقش مدیریت راهبردی در پیشبرد راهبردهای کارکردی در…

  • سایز بندی لباس بچه ها در گروه های سنی مختلف

    سایز بندی لباس بچه ها در گروه های سنی مختلف دریافت سایز بندی لباس بچه ها در گروه های سنی مختلف دسته: نساجی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 67 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 60 سایز بندی لباس بچه…

  • مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی

    مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی دریافت مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 74 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 30 مبانی نظری اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی قیمت فایل…

  • شیمی فیزیک و کوانتوم رشته نانو شیمی

    شیمی فیزیک و کوانتوم رشته نانو شیمی دریافت شیمی فیزیک و کوانتوم رشته نانو شیمی این جزوه درمورد رسوب شناسی رشته مهندسی زمین شناسی است كه با فرمت پی دی اف در 158صفحه آماده شده است جزوات آمادگی آزمون دکتری…

  • پرسشنامه گرایش به بوروکراسی

    پرسشنامه گرایش به بوروکراسی دریافت پرسشنامه گرایش به بوروکراسی این پرسشنامه میزان تمایل شما به ساختار بوروکراسی را مورد ارزیابی قرار می دهد لطفا پس از خواندن دقیق هر یک از گویه ها پاسخی را که به نظر شما به…

  • مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری

    مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری دریافت مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری مبانی نظری وپیشینه تحقیق کیفیت زندگی کاری دسته بندی مدیریت بازدید ها 81 فرمت فایل doc حجم فایل 41 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 40…

  • مبانی نظری سازمان یادگیرنده

    مبانی نظری سازمان یادگیرنده دریافت مبانی نظری سازمان یادگیرنده دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 184 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 55 پیشینه ومبانی نظری پژوهش سازمان یادگیرنده قیمت فایل فقط 29,700 تومان پیشینه ومبانی نظری پژوهش…

  • توانایی همبندی اتصالات هادی ها و الکترودها (ارتینگ)

    توانایی همبندی اتصالات هادی ها و الکترودها (ارتینگ) دریافت توانایی همبندی اتصالات هادی ها و الکترودها (ارتینگ) دسته: برق بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 4051 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 92 توانایی همبندی اتصالات هادی ها و الکترودها قیمت…

  • مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا و سبک های ابراز هیجان

    مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا و سبک های ابراز هیجان دریافت مبانی نظری و پیشینه آلکسی تایمیا و سبک های ابراز هیجان دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 179 کیلوبایت تعداد صفحات فایل:…

  • پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ)

    پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ) دریافت پرسشنامه شخصیتی گری - ویلسون (GWPQ) دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 32 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 14 پرسشنامه شخصیتی گری ویلسون (GWPQ) قیمت فایل فقط 9,900…

  • استراتژیهای مدیریت ترافیک

    استراتژیهای مدیریت ترافیک دریافت استراتژیهای مدیریت ترافیک دسته: برنامه ریزی شهری بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 102 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 59 استراتژیهای مدیریت ترافیک قیمت فایل فقط 9,900 تومان عناوین : علم اقتصاد و قیمت گذاری تراکم…

  • مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودکارآمدی اجتماعی

    مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودکارآمدی اجتماعی دریافت مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودکارآمدی اجتماعی مبانی نظری وپیشینه تحقیق خودکارآمدی اجتماعی دسته بندی مدیریت بازدید ها 109 فرمت فایل doc حجم فایل 69 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 60 29,700 تومان توضیحات:…

  • سیستم عامل مدیریت منابع

    سیستم عامل مدیریت منابع دریافت سیستم عامل مدیریت منابع دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 13 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 11 یعنی سیستم عامل باعث استفاده بهینه و سودمند اقتصادی از منابع فیزیكی و منطقی…

  • پاورپوینت طرح توجیهی پرورش بره پرواری

    پاورپوینت طرح توجیهی پرورش بره پرواری دریافت پاورپوینت طرح توجیهی پرورش بره پرواری پاورپوینت طرح توجیهی پرورش بره پرواری دسته بندی طرح توجیهی دامی بازدید ها 242 فرمت فایل pptx حجم فایل 3.392 مگا بایت تعداد صفحات فایل 30 8,800…

  • دانلود پاورپوینت آشنایی با استان اصفهان

    دانلود پاورپوینت آشنایی با استان اصفهان دریافت دانلود پاورپوینت آشنایی با استان اصفهان دسته: جغرافیا بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 7858 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 59 اصفهان سوغات اصفهان اقتصاد اصفهان زاینده رود آبشارهای اصفهان روستاهای مهم اصفهان…

  • مقاله عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی

    مقاله عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی دریافت مقاله عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 34 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 37 مقاله عدالت كیفری از دیدگاه حمورابی (نوشته دكتر محمد آشوری) دارای 37…

  • پاورپوینت فصل ششم نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت تالیف واندا والاس

    پاورپوینت فصل ششم نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت تالیف واندا والاس دریافت پاورپوینت فصل ششم نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت تالیف واندا والاس دسته: حسابداری بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx…

  • آب و هوای سرد و قطبی

    آب و هوای سرد و قطبی دریافت آب و هوای سرد و قطبی دسته: جغرافیا بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 22 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 11 در این مناطق مصالح ساختمانی با در نظر گرفتن دو عامل شرایط…

  • کتاب آموزشی حسابداری میانه 1

    کتاب آموزشی حسابداری میانه 1 دریافت کتاب آموزشی حسابداری میانه 1 کتاب آموزشی حسابداری میانه 1 دسته بندی حسابداری بازدید ها 117 فرمت فایل zip حجم فایل 415 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 359 18,700 تومان کتاب آموزشی حسابداری میانه…

  • تعریف شبکه جهانی اینترنت

    تعریف شبکه جهانی اینترنت دریافت تعریف شبکه جهانی اینترنت دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 73 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 60 همه ما بااینترنت سر و كار داریم اما اینترنت چیست ؛ شبکه جهانی اینترنت…

  • دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال

    دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال دریافت دانلود مقاله در مورد تأثیر بازار آزاد در اشتغال بازار آزاد روی كاغذ یكطوری موفق است اما خود بازار آزاد چند پیش شرط دارد كه عبارتند از نظم و قانون،…