مقایسه تولید ناب با تولید دستی و تولید انبوه

مقایسه تولید ناب با تولید دستی و تولید انبوه

دریافت

مقایسه تولید ناب با تولید دستی و تولید انبوه تولید ناب و سایر شیوه های تولیدی با صنعت خودروسازی گره خورده است و برای توصیف شیوه تولید ناب در این مقاله نیاز به بررسی سه شیوه تولیدی دستس، ناب، انبوه است تابا مقایسه آنها تفاوت و امتیازاتشان معلوم گردد
تولید ناب در واقع یک فلسفه و نگرش است که درصدد حذف و از بین بردن هرفرآیند اضافی از مرحله تهیه مواد اولیه تا تولید و نهایتا فروش است که ارزش اف
دسته بندی
مدیریت
بازدید ها

5
فرمت فایل

doc
حجم فایل

13 کیلو بایت

تعداد صفحات فایل

5

7,700 تومان
مقایسه تولید ناب با تولید دستی و تولید انبوهشاید بهترین راه برای توصیف این سیستم نوین تولید, مقایسه آن با تولید دستی و تولید انبوه باشد. یعنی با دو سیستم دیگری که بشر برای ساختن مصنوعات ابداع کرده است;;. بعد از بیان تفاوتهای تولید دستی, انبوه و ناب در بخشهای مختلف فکر کنم افزودن این قسمتها بد نیست:تفاوت در زنجیره عرضه :وظیفه کارخانه مونتاژ نهایی که مونتاژ قطعات به صورت یک محصول کامل است , تنها پانزده درصد از کل روند تولید را تشکیل می‌دهد . چالشی که شرکتهای مونتاژ نهایی پیوسته با آن روبرو بوده‌اند , عبارت است از هماهنگی بخشیدن به روند عرضه به‌گونه‌ای ‌که سفارشات به موقع , با کیفیت و هزینه پایین به خط مونتاژ نهایی برسند . در سیستم تولید انبوه مساله خرید یا ساخت , ابتدا توسط کارکنان مرکز مهندسی طراحی می‌شود , سپس شرکتهای مذکور طراحیها را در اختیار عرضه‌کنندگان قرار می‌دهند ؛ همچنین تعداد , کیفیت و زمان ارائه را نیز مشخص می‌کنند آنگاه ازعرضه‌کننده‌ها می‌خواهند تا قیمت خود را پیشنهاد دهند ؛ از میان همه شرکتهای داخلی و خارجی که در این مناقصه شرکت کرده‌اند , شرکتی که کمترین قیمت را داده باشد مناقصه را می‌برد . کارخانه ناب , شرکتهای مختلف عرضه‌کننده قطعات را در سطوحی با کارکردهای مختلف سازماندهی می‌کند و به شرکتهای که در هر سطح قرار می‌گیرند , مسئولیتهای مختلفی واگذار می‌کند . مسئولیت عرضه‌کنندگان , نخست آن است که به عنوان بخش مکمل گروه تکوین محصول , در امر تکوین محصول جدید فعالیت کنند . همچنین کارخانه ناب عرضه‌کنندگان رده نخست را تشویق می‌کند تا با یکدیگر درباره بهترکردن مراحل طراحی مشورت کنند . از آنجا که اکثرا هر عرضه‌کننده در یک نوع قطعه تخصص دارد و از این لحاظ با عرضه‌کنندگان دیگر گروه در رقابت نیست , انتقال اطلاعات امری ساده و در عین حال مفید برای همه است . هر عرضه‌کننده رده نخست با عرضه‌کننده رده دومی کار می‌کند و وظیفه ساختن هر جز به این شرکتهای رده دوم داده می‌شود . این شرکتهای عرضه تقریبا مستقل بوده و مونتاژگر ناب در بخشی از سرمایه این شرکتها سهیم است و به صورت بانکدار گروه عرضه‌کنندگانش عمل می‌کند و نیاز مالی آنها را به صورت وام رفع می‌نماید و از نیروی انسانی خود در صورت نیاز شرکتهای عرضه‌کننده به آنها , نیروی متخصص و مدیر قرض می‌دهد . بنابراین مزیت استفاده از تولید ناب برای عرضه‌کنندگان عبارت است از کاهش موجودیها , افزایش جریان نقدینگی , بهبود کیفیت , تسهیل بازاریابی و ; که تمام موارد مذکور منجر به کاهش هزینه‌های شرکتهای عرضه‌کننده می‌شود . تفاوت در طراحی قطعات :روند طراحی در شرکتهای تولید انبوه مرحله‌به‌مرحله , به صورت هرگام در یک زمان آغاز می‌شود . نخست , گروه طراحی محصول در شرکت مونتاژ , طرح کلی مدل جدید را مشخص می‌کند و مدیریت ارشد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد ؛ سپس جزئیات محصول طراحی می‌شود و در مرحله بعد نقشه‌های مهندسی دقیق برای قطعه آماده می‌شود و موادی که باید از آن ساخته شود , به طور دقیق تعیین می‌گردد و در این مرحله سازمانهای سازنده این قطعات از طریق مناقصه مشخص می‌شوند ؛ در این مرحله مونتاژگرتولید انبوه یک حد کیفی نیز تعیین می‌کند سپس قیمت , شرایط تحویل و زمان قرارداد مشخص می‌شوند . در این شکل رابطه , مونتاژگر تکیه بر قیمت دارد. بنابراین , رمز اصلی در بردن مناقصه برای عرضه‌کنندگان , دادن یک قیمت پایین برای هر قطعه است . بنابراین عرضه‌کنندگان در ابتدا سعی می‌کنند که قیمتی حتی پایین‌تر از بهای تمام شده بدهند تا مناقصه را ببرند ؛ بعد از آنکه مونتاژگر به آنها وابسته شد به دلایل مختلف و بنابر سنت تعدیل قیمت سالانه که تورم کلی را مدنظر قرار می‌دهد قیمتها را افزایش می‌دهند و اینگونه است که قرارداد آنها به قرارداد پولسازی تبدیل می شود .در تولید ناب عرضه‌کنندگان بر اساس قیمتهایی که می‌دهند انتخاب نمی‌شوند بلکه اساس گزینش آنها سابقه همکاری و تجربه‌ایست که از عملکرد آنها وجود دارد ؛ در این سیستم , ارتباط عرضه‌کنندگان به صورت هرمی‌شکل است که عرضه‌کننده اول طرف اصلی با مونتاژگر است و عرضه‌کنندگان فرعی به صورت سلسله مراتبی با هم ارتباط دارند . عرضه‌کنندگان رده اول پس از شروع روند طراحی دو تا سه سال پیش از تولید , هیاتی را که مهندسان طراح دائم نامیده می‌شوند , به گروه تکوین درشرکت مونتاژ معرفی می‌کنند . هنگامیکه طراحی محصول با همکاری پیوسته مهندسان شرکتهای عرضه‌کننده تکمیل شد , طراحی و مهندسی دقیق‌تر بخشهای متفاوت به متخصصان مربوطه در شرکتهای عرضه‌کننده ارجاع می‌شود . ازین‌رو کل مسئولیت طراحی و ساخت قطعات یک سازه به عهده عرضه‌کننده رده اول است . تفاوت در شیوه‌هایطراحی :تفاوت شیوه‌هایطراحی تولیدکنندگان انبوه و ناب در چهار مورد است :1- رهبری : تولیدکنندگان ناب از نوعی رهبری به نام (شوسا) که تویوتا پیشگام آن بود , استفاده می‌کنند . شوسا رهبر گروهیست که وظیفه آن طراحی و مهندسی محصول جدید و آماده کردن آن برای تولید است . شوسا دارای قدرت بسیاری است او فرایندی را هدایت می‌کند که نیازمند مهارتهای بسیاریست که از عهده یک فرد خارج است . تولیدکنندگان انبوه نیز دارای رهبر گروه تکوین محصول هستند اما در این سیستم رهبر بیشتر یک هماهنگ‌کننده است که وظیفه‌اش متقاعدکردن اعضای گروه برای همکاری است . این رهبر دارای قدرت محدود است . 2- کار گروهی : شوسا گروه کوچکی را برای اجرای تحقیق تکوین محصول گرد هم می‌آورد . اعضای این گروه همه از بخشهای اجرایی شرکت هستند ؛ نظیر بخشهای ارزیابی بازار , طراحی محصول , مهندسی تولید و عملیات کارخانه . البته افراد گروه پیوند خود را با بخشهای اجرایی مربوطه حفظ می‌نمایند اما در طول عمر برنامه , آنها مشخصا تحت فرمان شوسا هستند . در مقابل در بیشتر شرکتهای تولید انبوه , یک تحقیق تکوین شامل افرادیست که برای مدت کوتاهی از بخشهای اجرایی قرض گرفته می‌شوند . همچنین خود تحقیق در طول خط تولید که گستره آن از ابتدا تا انتهای شرکت است , از بخشی به بخش دیگر در حرکت است و در نتیجه در هر بخش افراد متفاوتی روی تحقیق کار می‌کنند .3- ارتباط با یکدیگر : در تولید ناب ارتباط میان اعضا بدین شکل است که اعضای گروه رسما متعهد می‌شوند که دقیقا کاری را انجام دهند که همه اعضای گروه بر سر آن به توافق رسیده‌اند . اما در تولید انبوه اعضای گروه از برخوردهای مستقیم به شدت پرهیز می‌کنند . آنها بر سر تصمیمات مربوط به طراحی , قول‌وقرارهای مبهمی با یکدیگر می گذارند و کاری را تا وقتی انجام می‌دهند که دلیلی علیه آن وجود ندارد . در ابتدای طراحی در سیستم تولید ناب تعداد افراد درگیر در بالاترین میزان خود است ؛ همه متخصصان حاضرند و شوسا رهبری گروه را بر عهده دارد و به میزانی که تحقیق پیش می‌رود از تعداد افراد درگیر کاسته می‌شود . اما در تولید انبوه , در آغاز کار تعداد افراد درگیر در تحقیق کم است و در زمان عرضه محصول به بازار , تعداد مذکور به اوج خود می‌رسد چرا که این افراد اکنون باید مشکلاتی را رفع کنند که باید در آغاز رفع می‌شد و این مشابه دوباره‌کاری در پایان خط تولید است که در نتیجه قیمت محصول افزایش و کیفیت نهایی کاهش می‌یابد. 4 – تکوین همزمان : به علت ارتباط میان طراحان بخشهای مختلف محصول , این امکان فراهم می‌شود تا بخشهای مختلف یک محصول به‌صورت همزمان حرکت کند . به عنوان نمونه در طراحی خودرو , طراح قالب و طراح بدنه با تماس و ارتباطی که با هم دارند این امکان را ایجاد می‌کنند که به طور همزمان بر روی یک تحقیق کار کنند . اما در تولید انبوه چون ارتباطات در حداقل است و اعضای گروه به هم اعتماد کمی دارند و بعضا آنها را رقیب خود می شناسند امکان تکوین همزمان محصول و ارتباط دقیق و پیش بینی از بین می رود . پس این چنین است که روشهای تکوین محصول ناب , همزمان از میزان نیرو و زمان لازم برای ساخت محصول می کاهد و این برخلاف آن فرضهاییست که در تولید انبوه وجود دارد که : من می توانم کار را زودتر تحویل بدهم ولی هزینه اش برای شما بیشترمی شود , یا توهم : کیفیت پر هزینه‌تر است . تفاوت در طرز کار کارخانه :اوهنو , سیستم کانبان را ایجاد کرد که در یک گام تنها قطعاتی ساخته می‌شوند که می‌باید در گام بعدی فورا عرضه شوند . به این ترتیب کانتینرهای قطعات را به محل استفاده حمل می‌کنند , هنگامیکه بار یک کانتینر تماما استفاده شد , به محل ارسال باز می‌گردد و بازگشت آن علامتیست برای ساخت قطعات جدید .طبق این ایده موجودی انبار در کار نیست و اگر تولید یک قطعه با اشکال مواجه شود کل خط تولید متوقف می شود . همین امر از نقطه‌نظر اوهنو نقطه قوت این ایده بود , چراکه در صورت تحقق این ایده همه شبکه‌هایی که تدوام تولید را ضمانت می‌کرد , از میان می‌رفت . در خط مونتاژ نهایی قطعات به طور پیوسته عرضه می‌شوند و تقسیم کار متوازن است و وقتی کارگری با قطعه معیوب مواجه می‌شود آنرا به دقت برچسب می‌زند و به محوطه کنترل کیفی می‌فرستد تا قطعه جانشین آن را دریافت کند . کارگران کنترل کیفی , چراهای پنجگانه را در مورد قطعه معیوب اعمال می‌کنند تا رسیدن به منشا اصلی آن , تا علت‌یابی شده و دیگر روی ندهد . در سیستم تولید انبوه , فقط مدیران ارشد می‌توانند خط تولید را متوقف کنند و خط غالبا بدلیل مشکلات مربوط به ماشین‌آلات و عدم ارائه قطعات متوقف می‌شود ؛ اما در سیستم تولید ناب هر کارگری می‌تواند خط تولید را متوقف کند و جالب اینجاست که در این سیستم تقریبا هیچگاه خط تولید نمی‌ایستد چرا که مشکلات از پیش رفع می‌شود و هیچگاه یک مشکل برای بار دوم روی نمی‌دهد. در واقع , توجه پیوسته به مشکلات و ممانعت از بروز آنها بیشتر دلایلی را که منجر به باز ایستادن خط می شود را از بین می‌برد. تفاوت در رفتار با مشتری :در سیستم تولید انبوه فورد , چون تنوع محصول کم بود و چون مالک خودرو از عهده بیشتر تعمیرات آن برمی‌آمد , وظیفه فروشنده این بود که آنقدر خودرو و قطعات یدکی دراختیار داشته باشد که بتواند متناسب با تقاضای مشتری عرضه کند . رابطه کارخانه و فروشنده رابطه‌ای زورمدارانه بود , به این مفهوم که کارخانه سعی می‌کرد برای هموار کردن تولید , خودروهایش را به فروشنده تحمیل کند و رابطه فروشنده و خریدار نیز به همان اندازه زورمندانه بود , چرا که فروشنده برای آنکه عرضه و تقاضا را با هم تطبیق دهد قیمتها را طوری تغییر می‌داد که بیشترین سود را کسب کند . در این سیستم فروش , هیچ تعهد درازمدتی از سوی طرفین نبود و همه برای آنکه فرصت چانه زدن را بیشتر کنند , اطلاعات خود را مخفی می‌کنند و فروشنده اطلاعات درستی درباره محصول نمی‌دهد و مشتری نیز خواسته‌های حقیقی‌ خود را مطرح نمی‌کند و بدین ترتیب در دراز مدت همگی ضرر می بینند . اما در سیستم فروش تویوتا , این شرکت شبکه ای از توزیع کنندگان دارد که برخی مستقل و در برخی تویوتا مبلغ کوچکی سرمایه‌گذاری کرده است . این فروشندگان ابداع‌گر مجموعه جدیدی از روشها شدند که تویوتا آن را فروش فعال (Aggressive Selling)نامید. ایده اصلی فروش فعال , ایجاد رابطه درازمدت و در حقیقت مادام‌ا‌لعمری بود میان شرکت مونتاژگر , فروشنده و خریدار ؛ این رابطه به این صورت ایجاد می‌شد که فروشنده جزئی از سیستم تولید و خریدار جزئی از روند تکوین محصول گردد ؛ فروشنده جزئی از سیستم تولید شد به این صورت که تویوتا بتدریج تولید را برای خریداران ناشناخته متوقف کرد و به جای آن سیستم ساخت سفارشی را قرار داد . یک سیستم کانبان دیگری که در آن فروشنده نخستین گام حرکت بود , او سفارشات مربوط به خودروهای پیش‌فروش شده را به کارخانه می‌فرستاد تا طی دو یا سه هفته به مشتریان عرضه گردد . همچنین در این سیستم موجودی به اندازه دو یا سه هفته بیشتر نیست و درچنین شرایطی هزینه‌های نگهداری محصول تکمیل شده کاهش می یابد ؛ در این سیستم , فروشنده با مراجعه مستقیم به مشتری , یک پایگاه اطلاعاتی ایجاد می‌کند که اطلاعات مربوط به خانواده‌ها و اولویتهای آنان را تشکیل می‌دهد و بدین‌ترتیب شرکت انرژی خود را صرف کسانی می‌کند که احتمال خرید آنها بیشتر است و این چنین است که اگرتولیدکننده ناب نتواند چیزی را بسازد که مشتری می خواهد, آنگاه همه تنوعی که تولید ناب ممکن می‌کند , بیهوده است . اما در سیستم تولید انبوه نیازهای کارخانه در درجه اول اهمیت است . درواقع فروشنده و خریدار باید خود را با کارخانه سازگار کنند . رابطه بخش بازاریابی و فروشندگان نوعا زورمدارانه است , زیرا بخش بازاریابی وظیفه خود می داند اطمینان یابد که میزان فروش فروشندگان آن قدر هست که کارخانه بتواند میزان تولید خود را ثابت نگه دارد . فعالیت کلیدی بخش فروش آن است که با تردستی , فروشنده و مصرف کننده را چنان برانگیزاند که همه خودروهایش فروش رود . در این سیستم مهارتهای فروشنده در این نیست که اطلاعات را به طراحان محصول برگرداند , بلکه در مجاب کردن مشتری است . به همین دلیل بازخورد قوی برای انتقال نیازهای مشتری از طرف فروشنده به کارخانه وجود ندارد . همچنین فروشنده قصد دارد معامله را هرچه زودتر قطعی کند وبرای رسیدن به هدفش اطلاعات کمی درباره محصول به مشتری می‌دهد و وقتی معامله صورت گرفت , فروشنده دیگر کاری با مشتری ندارد . سیستم فروش ناب , سعی در ایجاد وفاداری مادام‌العمر در مشتری دارد و همیشه نگران سهم بازار خود است و سعی می‌کند حتی یک مشتری را از دست ندهد . این سیستم , فعال است , نه منفعل و فروشنده مراجعه مستقیم به مشتری می‌کند . وقتی که سرعت فروش کم است , نیروهای فروش ساعت بیشتری کار می‌کنند و وقتی فروش از یک سطحی پایینتر بیاید که کارخانه سفارش کافی برای ادامه فعالیت ندارد , کارمندان تولید به سیستم فروش منتقل می‌شوند . بنابراین مشتری در نظر این سیستم تولید جز مکمل روند تولید است .از ایراداتی که به این سیستم فروش گرفته می شود هزینه‌های بالای آن است اما شرکتهای ژاپنی کاملا از هزینه‌های سیستم خود آگاهند و استدلال آنها چنین است که اگر کارکرد فروش ناب همچون کارکرد فروش در تولید انبوه باشد , همه هزینه‌هایی که برای ناب شدن تولید صرف می شود , بی‌معنی می شود . تولیدصنعت

  • بررسی مقوله مشروعیت انتقال مرهونه از سوی راهن در حقوق موضوعه ایران

    بررسی مقوله مشروعیت انتقال مرهونه از سوی راهن در حقوق موضوعه ایران دریافت بررسی مقوله مشروعیت انتقال مرهونه از سوی راهن در حقوق موضوعه ایران بررسی مقوله مشروعیت انتقال مرهونه از سوی راهن در حقوق موضوعه ایران دسته بندی فقه…

  • تحقیق ترسیم نقشه های سیم پیچی موتور

    تحقیق ترسیم نقشه های سیم پیچی موتور دریافت تحقیق ترسیم نقشه های سیم پیچی موتور 1 1 مشخصات لازم برای طراحی و سیم پیچی موتور برای محاسبه و سیم پیچی یك موتور معلومات زیر مورد نیاز می باشد كه از…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد به اینترنت

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد به اینترنت دریافت مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد به اینترنت دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 35 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 27 مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتیاد به اینترنت…

  • پاورپوینت حوادث ناشی از کار در 60 اسلاید به طور کامل و جامع همراه با شکل و تصاویر و فلوچارت و جداول مربوطه

    پاورپوینت حوادث ناشی از کار در 60 اسلاید به طور کامل و جامع همراه با شکل و تصاویر و فلوچارت و جداول مربوطه دریافت پاورپوینت حوادث ناشی از کار در 60 اسلاید به طور کامل و جامع همراه با شکل…

  • دانلود پاورپوینت بسته بندی شیر و مواد لبنی

    دانلود پاورپوینت بسته بندی شیر و مواد لبنی دریافت دانلود پاورپوینت بسته بندی شیر و مواد لبنی دسته: صنایع غذایی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 265 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 39 مروزه بسته بندی به عنوان جزئی ضروری…

  • تحقیق طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق

    تحقیق طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق دریافت تحقیق طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق تحقیق طراحی و ساخت سیستم اعلان و اطفاء حریق دسته بندی فنی و مهندسی بازدید ها 143 فرمت فایل docx حجم…

  • پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید گلدانی گریبكس پیكان

    پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید گلدانی گریبكس پیكان دریافت پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح تولید گلدانی گریبكس پیكان دسته: کارآفرینی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 77 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 54 پروژه کارآفرینی بررسی و…

  • بیماری های مشترك بین انسان وحیوان

    بیماری های مشترك بین انسان وحیوان دریافت بیماری های مشترك بین انسان وحیوان محیط زندگی مشترك با حیوانات، بیماری های مشتركی را رقم می زند كه از آن با عنوان بیماری های مشترك بین انسان و دام نام می برند…

  • مقاله درباره سردخانه

    مقاله درباره سردخانه دریافت مقاله درباره سردخانه دسته: شیمی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 2622 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 54 فایل تحقیق درباره سردخانه در قالب Word در 54 صفحه قیمت فایل فقط 5,500 تومان توضیحات : فایل…

  • مبانی نظری و پیشینه توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری

    مبانی نظری و پیشینه توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری دریافت مبانی نظری و پیشینه توسعه اقتصادی و بازده سرمایه گذاری دسته: مدیریت بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 64 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 31 مبانی نظری و پیشینه…

  • پاورپوینت بیمه مهندسی

    پاورپوینت بیمه مهندسی دریافت پاورپوینت بیمه مهندسی دسته: بیمه بازدید: 2 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل: 622 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 23 دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان بیمه مهندسیشامل تاریخچه بیمه های مهندسی، مقدمه ای بر بیمه های مهندسی،…

  • پاورپوینت فلاونوئیدها

    پاورپوینت فلاونوئیدها دریافت پاورپوینت فلاونوئیدها دسته: علوم پزشکی بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 2800 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 20 به دلیل کاربردهای فراوان، متابولیت های ثانویه موضوع جالبی برای تحقیقات اصلاح نباتات از طریق فنون ملکولی و مهندسی…

  • پاورپوینت انواع تبدیلات در سه بعد

    پاورپوینت انواع تبدیلات در سه بعد دریافت پاورپوینت انواع تبدیلات در سه بعد در این مبحث انواع تبدیلات انتقال،مقیاس ،دوران مورد بحث وبررسی قرار می گیرند دسته بندی کامپیوتر بازدید ها 85 فرمت فایل ppt حجم فایل 611 کیلو بایت…

  • پاورپوینت Electronic Commerce and Information Security

    پاورپوینت Electronic Commerce and Information Security دریافت پاورپوینت Electronic Commerce and Information Security دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 989 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 50 Electronic Commerce and Information Security Ecommerce Databases Information security Ecommerce…

  • مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش و پرورش

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش و پرورش دریافت مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش و پرورش مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش و پرورش دسته بندی روانشناسی بازدید ها 96 فرمت فایل docx حجم فایل 40 کیلو بایت تعداد…

  • شیپ فایل بخشهای شهرستان ملایر

    شیپ فایل بخشهای شهرستان ملایر دریافت شیپ فایل بخشهای شهرستان ملایر دانلود نقشه بخشهای شهرستان ملایر (واقع در استان همدان) در جدول توصیفی این شیپ فایل موارد زیر موجود استنام هر بخشنام قسمت مرکزی هر بخشمساحت و محیط هر بخش…

  • مقاله بررسی ابزاری جهت سنجش معناداری رابطه میان هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی Bar-on

    مقاله بررسی ابزاری جهت سنجش معناداری رابطه میان هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی Bar-on دریافت مقاله بررسی ابزاری جهت سنجش معناداری رابطه میان هوش هیجانی و مهارت های مرجع مجازی Bar-on باسلام دوستان این مجموعه مقاله ای در…

  • دانلود تحقیق جایگاه و وظایف مشاورین معاملات ملكی در نظام حقوقی 140 ص

    دانلود تحقیق جایگاه و وظایف مشاورین معاملات ملكی در نظام حقوقی 140 ص دریافت دانلود تحقیق جایگاه و وظایف مشاورین معاملات ملكی در نظام حقوقی 140 ص دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 71 کیلوبایت تعداد…

  • گزارش کاراموزی ساختمان های بتنی و فلزی و مراحل اجرای كار

    گزارش کاراموزی ساختمان های بتنی و فلزی و مراحل اجرای كار دریافت گزارش کاراموزی ساختمان های بتنی و فلزی و مراحل اجرای كار گزارش کاراموزی ساختمان های بتنی و فلزی و مراحل اجرای كار در 59 صفحه ورد قابل ویرایش…

  • آمار معاملات روزانه و محاسبه متغیرهای مالی شرکت داروسازی فارابی در سال 88

    آمار معاملات روزانه و محاسبه متغیرهای مالی شرکت داروسازی فارابی در سال 88 دریافت آمار معاملات روزانه و محاسبه متغیرهای مالی شرکت داروسازی فارابی در سال 88 این فایل شامل آمار معاملات روزانه شرکت داروسازی فارابی در سال 88 بوده…

  • کلاچ و انواع آن

    کلاچ و انواع آن دریافت کلاچ و انواع آن در این مجموعه به معرفی کلاچ ، نحوه ی کارکرد و اجزای آن، نقش آن در ماشین آلات، انواع کلاچ و کلاچ های هوشمند پرداخته می شود دسته بندی مکانیک بازدید…

  • دانلود پاورپوینت دستگاه گوارش 9 اسلاید

    دانلود پاورپوینت دستگاه گوارش 9 اسلاید دریافت دانلود پاورپوینت دستگاه گوارش 9 اسلاید دسته: عمومی بازدید: 1 بارفرمت فایل: zip حجم فایل: 2385 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 9 دانلود دستگاه گوارش 9 اسلاید تحقیق دستگاه گوارش 9 اسلاید مقاله دستگاه…

  • طراحی سایت شرکت زرگل آسیا

    طراحی سایت شرکت زرگل آسیا دریافت طراحی سایت شرکت زرگل آسیا دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 2054 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 95 معرفی پروژه پروژه ای را که در پیش رو دارید مربوط است…

  • دانلود تحقیق تاریخچه ساعت

    دانلود تحقیق تاریخچه ساعت دریافت دانلود تحقیق تاریخچه ساعت دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 71 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 9 ساعت وسیله‏ ای برای اندازه گیری زمان است در زمان‏های گذشته که ساعت به صورت…

  • آشنائی با نرم افزار اقتصاد سنجی EViews (کاربرد کامپیوتر در اقتصاد) به صورت پاورپوینت

    آشنائی با نرم افزار اقتصاد سنجی EViews (کاربرد کامپیوتر در اقتصاد) به صورت پاورپوینت دریافت آشنائی با نرم افزار اقتصاد سنجی EViews (کاربرد کامپیوتر در اقتصاد) به صورت پاورپوینت دسته: کامپیوتر و IT بازدید: 1 بارفرمت فایل: pptx حجم فایل:…

  • بررسی رابطه اجزای صورت سود و زیان با بازده سهام در شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    بررسی رابطه اجزای صورت سود و زیان با بازده سهام در شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دریافت بررسی رابطه اجزای صورت سود و زیان با بازده سهام در شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی…

  • آموزش طراحی قالب نرم افزار با#C

    آموزش طراحی قالب نرم افزار با#C دریافت آموزش طراحی قالب نرم افزار با#C دسته: سی شارپ #C بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 1196 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 29 این فایل طراحی قالب نرم افزار با C را در…

  • شناخت وضع موجود در جامعه روستایی ایران

    شناخت وضع موجود در جامعه روستایی ایران دریافت شناخت وضع موجود در جامعه روستایی ایران پاور پوینت حاضر و آماده با موضوع شناخت وضع موجود در جامعه روستایی ایران جهت درس روستای رشته های معماری و جغرافیا دسته بندی معماری…

  • مبانی نظری و پیشینه کتاب الکترونیک

    مبانی نظری و پیشینه کتاب الکترونیک دریافت مبانی نظری و پیشینه کتاب الکترونیک دسته: روانشناسی و علوم تربیتی بازدید: 1 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 290 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 58 مبانی نظری و پیشینه کتاب الکترونیک قیمت فایل فقط…

  • طرح توجیهی تولید رب گوجه

    طرح توجیهی تولید رب گوجه دریافت طرح توجیهی تولید رب گوجه طرح توجیهی رب گوجه فرنگی برای دانشجویان صنایع غذایی درس اصول طراحی کارخانجات دسته بندی کشاورزی بازدید ها 146 فرمت فایل doc حجم فایل 312 کیلو بایت تعداد صفحات…

  • پاورپوینت آفت سرخرطومی برگ یونجه

    پاورپوینت آفت سرخرطومی برگ یونجه دریافت پاورپوینت آفت سرخرطومی برگ یونجه دسته: کشاورزی و زراعت بازدید: 1 بارفرمت فایل: ppt حجم فایل: 409 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 21 پاورپوینت آفت سرخرطومی برگ یونجه قیمت فایل فقط 9,900 تومان پاورپوینت آفت…

  • انواع اشل پلان مبلمان و فضای سبز (اتوکد حرفه ای)

    انواع اشل پلان مبلمان و فضای سبز (اتوکد حرفه ای) دریافت انواع اشل پلان مبلمان و فضای سبز (اتوکد حرفه ای) انواع اشل پلان مبلمان و فضای سبز به صورت اتوکد برای سهولت کارشما انواع درخت فضای سبز ماشین انسان…

  • با تلگرام برای خود درآمدزایی کنید

    با تلگرام برای خود درآمدزایی کنید دریافت با تلگرام برای خود درآمدزایی کنید دسته: اقتصاد بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 509 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 15 با تلگرام برای خود درآمدزایی کنید یک روش درآمدزایی عالی و کوتاه…

  • مقاله بررسی نقش خانواده در جامعه

    مقاله بررسی نقش خانواده در جامعه دریافت مقاله بررسی نقش خانواده در جامعه دسته: علوم انسانی بازدید: 1 بارفرمت فایل: doc حجم فایل: 22 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 29 مقاله بررسی نقش خانواده در جامعه در 29 صفحه ورد قابل…

  • مقدمه علم حقوق

    مقدمه علم حقوق دریافت مقدمه علم حقوق دسته: حقوق بازدید: 1 بارفرمت فایل: pdf حجم فایل: 890 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 55 بر مبنای کتاب مقدمه علم حقوق دکتر کاتوزیان قیمت فایل فقط 7,700 تومان بر مبنای کتاب مقدمه علم…